Biofach växer så det knakar
– Det är långt kvar tills den här ökningen planar ut, ekologiskt är inte längre något för de specialintresserade utan snarare något som allt fler vill ha och unnar sig, säger Marie Jaeger på Trade Fair Agency, Sverigeansvarig för Biofach.
Mässan som hålls i Nürnberg har vuxit stadigt sedan starten 1989 och i år slogs återigen rekord då antalet utställare, tillsammans med systermässan Vivaness för första gången passerade 3000-strecket med råge. Totalt 3 218 utställare från 93 länder närvarade på årets mässa som på grund av förra årets växtvärk nu fick expandera med två helt nya hallar.
Den svenska paviljongen var återigen på plats med hälften Krav-producenter och till andra hälften producenter av ekologiska produkter. En del var nya på mässan och andra var veteraner, men alla hade de ett mål gemensamt: export.
– Den svenska marknaden börjar bli minst sagt mättad och ska man expandera är export en bra väg att gå, säger Simon Almquist ägare och grundare av den nystartade köttleverantören Breeders of the Royal Islands.
Biofach anordnas parallellt med sin systermässa Vivaness som har naturlig, ekologisk hud- och skönhetsvård, ett segment som växer sig allt större.
– Det vi ser på Vivaness är hur mycket intresset för naturlig, ekologisk hud- och
skönhetsvård ökar, det blir ständigt fler företag som hör av sig och vill veta mer om mässan. Efterfrågan i den här branschen ökar konstant och det är väldigt roligt att se, säger Marie Jaeger på Trade Fair Agency som är Biofachs officiella representant i Sverige och samtidigt arrangör av den svenska paviljongen.
Med på årets Vivaness återfanns två svenska företag som båda hade produkter som visat sig vara intressanta för dagligvaruhandeln. Humble Brush som enligt egen utsago är ”världens största producenter av bambutandborstar” och som även nyligen lanserat ekologiskt tuggummi har redan försäljning i bland annat den tyska dagligvaruhandeln, medan Inekogruppen som precis börjat sälja lokalodlat vetegräs, korngräs och rödbetspulver från Skåne i svenska Life-butiker är intresserade av en lansering i dagligvaruhandeln.
– Vi söker oss mot dagligvarubranschen eftersom kunderna börjar bli allt mer medvetna och i allt större utsträckning efterfrågar sådana här produkter, säger Elin Dahlberg creative sales manager på Inekogruppen.
Krav som varit medutställare i paviljongen sedan 2013 kommer inte att vara det nästa år och de har meddelat att de nu lämnar över sitt export- och mässansvar till Organic Sweden. Vilken roll Organic Sweden kommer att spela på Biofach 2019 är inte klarlagt ännu men oavsett vad som bestäms kommer den svenska närvaron att vara fortsatt hög på Biofach.
– Intresset för Sverigepaviljongen på Biofach ökar för varje år och förfrågningarna om att få en plats är många, men som arrangör är det väldigt viktigt att låta företagen komma tillbaka igen, så de som varit med i år kommer få förtur till nästa år. De har långsiktiga expansionsplaner och när de kommer tillbaka år två så kan de fortsätta arbeta med de kontakter de fått året innan. Ibland har en kund kanske bara tagit en titt första året för att sen komma tillbaka igen för att prata mer år två. Ingen utställare har varit missnöjd hittills, säger Marie Jaeger och fortsätter:
– En utställare fick lov att tacka nej i år eftersom de redan hade fått så många nya kontakter från sitt tidigare deltagande att de helt enkelt inte kunde ta in några fler anbud!