Matrebellerna ökade mest
Matrebellerna, som Bergendahls är huvudleverantör till, redovisas däremot separat. Enligt Bergendahls Food var den sammanlagda försäljningen i denna grupp av kring 70 butiker sammanlagt 896 miljoner kronor inklusive moms, en ökning med 3,1 procent i jämförbara butiker och 2,8 i samtliga.
För Bergendhals Food var ökningen under kvartalet i samtliga butiker 3,3 procent och 2,2 i jämförbara.
På tolv månader (januari-december 2017) rapporterar Bergendahls Food en total försäljning på 19,8 miljarder kronor, varav Matrebellerna står för 3,5 miljarder.
I samtliga butiker inom Bergendahls Food var försäljningsökningen under ett år 3,3 procent och i jämförbara 1,8 procent.
I Matrebellernas samtliga butiker var uppgången under tolvmånadersperioden 2,3 procent och 2,7 procent i jämförbara.
Omsättning inklusive moms okt-dec 2017, fjärde kvartalet |
Samtliga, miljoner kronor | Samtliga ökning, procent |
Jämförbara ökning, procent |
|
Bergendahls Food, inklusive kunder | 4 412 | 3,3% | 2,2% |
Matrebellerna | 896 | 2,8 | 3,1% |
Totalt | 5 308 | 3,2 % | 2,4% |
|
Samtliga, miljoner kronor | Samtliga, ökning procent | Jämförbara, ökning procent | |
Bergendahls Food, inklusive kunder | 16 357 | 3,3% | 1,8% |
Matrebellerna | 3 471 | 2,3% | 2,7% |
Totalt | 19 828 | 3,1% | 2,0% |