Bilismen bäddade för stormarknader
En följd av att Sverigekartan tapetserades med stormarknader, dit kunderna tog sig enkelt med sin Volvo Amazon eller Volkswagen ”bubbla”.
Redan under sitt första år 1943 rapporterade Fri Köpenskap om biltrafikens ”ohämmade och okontrollerade utveckling”. Men det var inget mot vad som komma skulle. Wessels vid Jägersro i Malmö blev Sveriges första stormarknad och var helt anpassad för bilismen. Vid premiären 1962 fanns hela 2 500 parkeringsplatser.
Kooperationen var hack i häl; året efter öppnade Obs i Vårby, söder om Stockholm. Än i dag byggs de flesta större livsmedelsbutiker nära biltrafikens pulsådror. Men i USA härjar köpcentrumdöden med tusentals stängda butiker. ”Detaljhandelsapokalypsen”, retail apocalypse, har till och med förärats en egen sida i det elektroniska uppslagsverket Wikipedia.
Organisationen Svensk Handel varnar för köpcentrumdöd även i Sverige. 5 000-10 000 butiker kan tvingas att bomma igen till 2025. Uppemot 40 000 butiksjobb är i farozonen, enligt bedömningen.
Orsaken till utvecklingen är främst ökad konkurrens från nätbutiker. Varorna transporteras direkt till kunder i stället för att konsumenten rattar i väg till stormarknader. Tester att leverera varor med drönare har också fallit väl ut och kan ha framtiden för sig i vissa områden.
Robotleveranser och självkörande fordon är också sådant kan bidra till att revolutionera sättet att handla dagligvaror lika mycket som ”Svenssonbilar” à la Volkswagens ”bubbla” och Volvo Amazon bidrog till under förra seklet.
Artikeln är en del av vårt tema Fri Köpenskap 75 år.