Oväntad bonus på toa
Det är alltid spännande att få gå in i en ny butik där jag inte vet vad jag har att vänta. I januari besökte jag den finska butiken Prisma i Torneå. Utbudet var snarlikt det vi hittar i Sverige, men aldrig har jag sett ett sådant stort utbud av frysta finska piroger. Det kan nog bara motsvaras av utbudet av knäckebröd i svenska brödavdelningar.
Butiken i sig var varken inspirerande eller hade ett utbud som fick mig att fylla kundvagnen. I stället var det en helt annan detalj som fick mig att reagera positivt. Det som inte syns, men märks.
Hela butiken var otroligt ren. Inte en pinal i oordning. Golvet såg närmast nybonat ut. Men det blev ännu bättre. Jag var nämligen tvungen att uppsöka kundtoaletten. Skratta du, men läs vidare.
Vid handfaten fanns doftljus och hela arrangemanget och atmosfären påminde mer om toaletten hos ett spa än en dagligvarubutik. Något väldigt annorlunda var de små diskreta duscharna bredvid toalettstolen.
Jag var faktiskt imponerad. Inte bara över att butiken lyckades hålla en så hög renlighetsstandard, men också över att kunderna uppenbarligen också sköter sig och inte saboterar för andra.
Ser din kundtoalett ut som hos ett spa? Finns det möjlighet för en mamma att amma i lugn och ro någonstans? Eller påminner toaletten mer om en nedgången skoltoalett som ingen vågar använda utom i extrema nödfall?
Kanske din butik kan anamma den stora möbeljättens taktik – att göra det lätt att stanna lite längre. Nästa gång jag åker till Torneå vet jag var tar min paus. Och jag handlar nog lite i butiken också.