Tyskarna är bäst i Storbritannien
Skiftet i dagligvarukartan i Storbritannien där de inhemska kedjorna allt mer får stå tillbaka för de tyska lågkedjorna fortsätter, det skriver VA Finans. För de tolv veckorna fram till den 28 januari ökade Lidl sin försäljning med 16,3 procent och Aldi med 16,2 procent.
Med en total försäljning på 2 miljarder, respektive 1,4 miljarder pund och tillsammans har kedjorna höjt sin marknadsandel från 10,7 procent till 11,9 procent.
Av de fyra traditionella kedjorna ökade Tesco sin försäljning mest med 2,6 procent, men samtidigt minskade kedjans marknadsandel med 27,8 procent (28.1).
Även de andra kedjorna såg en liknande utveckling:
- Sainsbury, försäljning upp 1,5 procent, marknadsandel 16,2 procent (16,5).
- Asda, försäljning upp 2,2 procent, marknadsandel 10,7 procent (10,9).
- Morrison, försäljning upp 2,2 procent, marknadsandel 10,7 procent (10,9).