23948sdkhjf

Ica-handlaren i Årsta välkomnar nätsatsning

I år firar Ica Nära Årstas nätbutik ett decennium. Handlaren Tony Johansson välkomnar koncernens satsning på centrala e-handelslager i storstäderna. Men han anser att Ica borde göra mer reklam för onlinehandeln.

Utanför Tony Johanssons butik på Sköntorpsvägen i södra Stockholm vimlar det av byggarbetare och maskiner. Huset förses med nya våningar, och byggstöket påverkar försäljningen negativt.

– Vi har tappat omsättning sedan de startade, konstaterar Tony Johansson och får en instämmande nick av butikschefen Haci Güler.

På tio år har Ica Nära Årstas e-handel vuxit till ett bra och lönsamt tillskott för butiken. Men utökat leveransområde, med fler tillagda postnummer, väger inte upp tappet under byggperioden.

– Vi har flest leveranser i närområdet och en del inne i stan, främst på Södermalm. Just de leveranserna suger timmar, eftersom bilarna ofta fastnar i köer, säger Tony Johansson och berättar att butiken haft enstaka kunder ända ute på Dalarö, nästan fyra mils bilväg sydost från Sköntorpsvägen.

Tony Johansson räknar med att näthandeln kräver kring 20 arbetstimmar i veckan. Måndagar är vanligtvis flest order att hantera: ett 20-tal mot i snitt 3-4 under övriga dagar.

– Framför allt är det nog företagskunder som passar på att ladda upp med fikabröd och annat efter helgen, säger Tony Johansson.

När kunden slutfört beställningen i e-butiken skickas beställningen till Ica Nära Årstas datorsystem. Sedan är det bara för butikspersonal att plocka ihop varorna i röda plastbackar. Kylda och frysta produkter måste hanteras för sig, och på samma vis är det i skåpbilarna som används för att leverera till kund.

Transporterna sköts av Ica Sverige och är samordnade med andra Icabutiker i Stockholmsområdet. En firma, som också lämnar tillbaka returbackarna, anlitas.

– Tidigare har vi kört själva, berättar Tony Johansson.

Han ser fram emot öppningen av de centrala e-handelslagren, som Ica Sverige flaggat för.

– Det blir mer effektivt, och jag tror att risken för felplock minskar.

Ica Nära Årsta använde från början e-handelssystemet som var kopplat till sajten Marketonline.se. Flera andra Icabutiker hade samma lösning, men 2015 köptes företaget av Ica Sverige och integrerades med Ica Online.

Sedan september i fjol är också Närabutiken på Sköndalsvägen ansluten till Icas e-handelsplattform.

Tony Johansson anser att systemet fungerar bra. Han är nöjd med tekniken, som innebär att butiken bestämmer priser och utbud.
– Det är smidigt att till exempel lägga till varor om det skulle vara något extraordinärt vi vill ha. Men annars kör vi Icas basutbud rakt av.

Snittmarginalerna och intäkterna är något högre i nätbutiken än i den fysiska butiken. Kostnaderna består främst av orderhantering, plocktid och avgifterna till Ica centralt.

– Vi betalade en startavgift på några tusenlappar och sedan en viss procent på försäljningsvolymerna i nätbutiken, berättar Tony Johansson.

Handlaren och hans butikschef räknar med att varuförsäljningen på nätet svarade för 900 000 kronor av omsättningen under 2017. Det motsvarar nästan 2,1 procent av butikens totala omsättning, men försäljningen var betydligt större för 7-8 år sedan.

– Då toppade vi med en nätförsäljning på cirka två miljoner per år.

Men det var innan konkurrensen, framför allt från Mathem, hårdnade. De är stora i Stockholm; jag tycker att man ser deras bilar överallt i stan.

Konkurrenten har satsat på att slopa leveransavgifterna, men har samtidigt höjt gränsen för när expeditionsavgifter tas ut. Tony Johansson konstaterar att det alltid finns en kostnad för att leverera och ser ingen poäng i att konkurrera med sänkta avgifter. Däremot önskar han att Ica satsar centrala resurser på att lyfta fram näthandeln.

– Ica gör inte så mycket reklam för näthandeln. Man lägger ner mer krut på butikerna, säger han.

Fakta: Ica Nära Årsta

Handlare: Tony Johansson

Butikschef: Haci Güler

Omsättning 2017: Cirka 43 miljoner kronor.

Omsättning e-handel 2017: cirka 900 000 kronor.

Bruttomarginal: i snitt kring 32-33 procent.

Öppet: Alla dagar 07-23

Butiksytor: 850 kvm (sälj), 1 038 kvm (total).

Anställda: 12 personer (hel- och deltider)

Övrigt: Ica Nära Årsta öppnade nätbutiken 2008. Ett år tidigare startade den fysiska butiken. Den var dessförinnan en Netto och hörde till de 21 butiker i Mälardalen som Icakoncernen tog över i samband med att Ica drog sig ur Netto Marknad, som den tidigare ägt tillsammans med Dansk Supermarked.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141