Rekordår för ekoförsäljningen – igen
Försäljningen av ekologiska livsmedel i Sverige uppgick i fjol till knappt 28 miljarder kronor. Det innebär en fortsatt ökning, men i långsammare takt.
Det är en lägre ökningstakt än tidigare år – under 2016 ökade försäljningen med 18 procent och året innan dess med 39 procent. Sammanlagt innebär förra årets siffror att värdet på ekomarknaden mer än fyrdubblats under de senaste tio åren.
– Det har pratats om en stagnation på ekomarknaden – visst ökningstakten är lägre, men det är stora ökade volymer som har sålts under året. En tillväxt på nästan 10 procent är mycket i ett sådant stort segment som ekologiskt livsmedel utgör idag, säger Cecilia Ryegård, analytiker och redaktör på Ekoweb.
Inom de olika segmenten ser man bland annat att foodservice ökat starkt under förra året – totalt 15 procent. Det har i sin tur plussat på ekoandelen inom offentliga sektorn, som i dag beräknas till 35 procent. Samtidigt ser man också att näthandeln ligger på en andel någonstans mellan 15-25 procent, vilket är en betydligt större andel än i de fysiska butikerna.
Störst andel totalt har Ica, som står för 29 procent av försäljningen. På andra plats kommer Systembolaget, där den ekologiska andelen av försäljningen landade på 12,6 procent.
Gällande dagligvarukedjorna uppmärksammar Ekoweb att det inte varit ett lika stort fokus på renodlade ekokampanjer, då konkurrens från till exempel närodlat och klimatsmart tagit större plats. Även om försäljningen ökat hos alla aktörer bjöd 2017 på betydligt lägre ökningstakt än under 2016 – 3 procent i snitt jämfört med fjolårets 18 procent.
För 2018 sätter Ekoweb en prognos om en ökning på cirka 2 miljarder kronor. Sett i ett längre perspektiv beräknar man att ekologiska livsmedel kommer utgöra ungefär 15 procent av den totala försäljningen, då flera stora aktörer på marknaden satt upp långsiktiga mål om en ökad ekoförsäljning.
Läs även om dagligvarukedjornas ekoförsäljning här: