Paulig vill samla varumärkena
Santa Maria, Risenta samt Gold and green ska bli en och samma division – Paulig foods.
Nu meddelar koncernen att man planerar att samla de tre varumärken i en och samma division som ska gå under namnet Paulig foods, och man har därför inlett fackliga förhandlingar inför bildandet. Enligt tillförordnade koncernchefen, Tina Andersson, vill man bland annat samla kompetens och ta tillvara på synergier.
– Med en ny division vill vi skapa en starkare plattform, med ännu bättre förutsättningar för lönsam tillväxt och internationell expansion, säger hon i ett pressmeddelande.
Inför den planerade omstruktureringen utses Henrik Samuelsson, chef för divisionen World foods and flavouring, även till chef för divisionen Naturally healthy food. Det är också han som planeras bli divisionschef för Paulig foods.
I och med det lämnar Niklas Truedsson, chef för Naturally healthy food och Risenta, sin position.
Bildandet av en ny division innebär inte någon arbetsbrist eller flytt för de anställda, meddelar Paulig group. Den nya divisionen beräknas efter ihopsamlingen omsätta drygt 3,4 miljarder kronor med 830 anställda, där Sverige står som största marknad.