Postkaos får butikerna att gå på knä
Svenskarna handlar allt mer av sina julklappar på nätet, enligt Postnords egna undersökning hade hälften av alla julklappsinköp fram till den 5 december skett på nätet, vilket märks bland postombuden.
– Vi överlever, men det är på marginalen, säger Mikael Pettersson, butikschef på Stora Coop i Orminge till Fri Köpenskap.
– Det viktigaste nu är att se till att hela tiden ha ett flöde och se till att vi konstant säkrar upp med personal, tillägger han.
Liksom många andra postombud har butiken i Orminge fått ta emot en stadig ström med paket under vintern, dagligen kommer det in cirka 16-17 burar med paket, vilket är en fördubbling jämfört med resten av året.
Stora Coop i Orminge har som många andra butiker fått hitta på nödlösningar för att få plats med alla paket. I pantrummet trängs nu hyllor fyllda med paket med pallar, och bara att ta sig fram till dit man ska blir mödosamt.
I år beräknas julhandeln på nätet slå rekord och det finns inget som tyder på att nästa år kommer se annorlunda ut, vilket enligt Mikael Pettersson ställer krav på stora förändringar.
– Det måste till en annan logistik nästa år, det måste finnas en plan från posten och det måste finnas en plan hos oss i butikerna, säger Mikael Pettersson.
– Men vi måste också få kunderna att förstå hur viktigt det är att de hämtar ut sina paket i tid, säger han.