En sockerbagare här bor i staden
Efter grundlig research, där över 2500 kunder hördes, landade resultatet i att svenskarna älskar sin fika. Och det får gärna vara en liten godbit till fikat. Med en fikamarknad värd runt 4,2 miljarder kronor och ett vikande resultat, var det oerhört viktigt att ta plats på marknaden genom att modernisera verksamheten.
– Vi skiftade fokus från produktion till konsument. Vi arbetar mer konsumentinriktat, har mer kunddialoger och har framtidssäkrat verksamheten genom att öka lönsamheten, säger Jörgen Bergqvist.
I det omfattande arbetet ingick att effektivisera och automatisera produktionen, bland annat köptes en specialdesignad robot in för att packa Delicatobollarna. Även distributionssamarbetet med Fazer avslutades och företaget använder sig nu av dagligvaruhandelns centrallager.
Ett viktigt fokus är arbetet med hållbarhet som har utökats till fler delar inom verksamheten, som råvarorna. Bland annat har kakaon kvalitetssäkrats genom Fairtrade.
Man ägnade även mycket tid åt att ta fram en ny värdegrund och mission och förnya varumärkesplattformen som kan sammanfattas som gott och kul.
– Humor är en viktig del av vår identitet. Vi ska vara Sveriges mest lustfyllda varumärke inom livsmedel då vi är ett njutningsföretag, säger Jörgen Bergqvist och fortsätter: vi vill bygga en tonalitet på självdistans. Vi skojar om oss själva och omvärlden, som Trumps covfefe och alternativa fakta.
Humorn slår också igenom i förpackningar och till viss del i produktutvecklingen. Delicatoasken som är en pastisch på en känd chokladtillverkares ask pryds med texten ”tradition sedan nu och innehåller dels klassiker som Delicatobollen och Dammsugaren i mindre versioner än originalet, dels nya konditoribitar.
– Vi har också lanserat proteinbars och sockerfria produkter.
Runt 40 procent säljs via dagligvaruhandeln, resten via foodservice, de fyra egna butikerna och export, främst i Norden. Som familjeföretag är man litet jämfört med internationella aktörer men en jätte jämfört med lokala bagerier och konditorier. Ett famljebeslut är att behålla tillverkningen i Sverige, även om det ger dyrare produkter.
– Vi har en dialog med dagligvaruhandeln om värde. Det finns ett stort värde i svensktproducerat men prisbilden i handeln är utmaning. Vi tjänar betydligt bättre inom foodservice.
Men någon emv för att öka tillväxten blir det inte, i alla fall inte under Delicatos flagg. Däremot tillverkar systerföretaget Mobergs både maräng och torra kakor som emv-företag.
Delicato har tagit ställning för att inte tillverka emv-produkter. Vi tror på vårt varumärke.
Under 2018 firar företaget 70 år och fokus är på tillväxt.
Utöver Sverige som är en prioriterad marknad säljer vi i hela Norden med Norge som största marknad. Vi vill gärna vidareutveckla vår export och eftersom vi kan frysa våra produkter blir de exporterbara i hela världen.
Delicato
|