Svenskt slår eko
I en undersökning utförd av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen framgår det att 72 procent av de tillfrågade hellre väljer en icke-ekologisk svensk vara framför en importerad ekologisk sådan, vilket är en ökning med 6 procent sedan förra mätningen 2014.
– Ekotrenden är fortsatt stark men det allra viktigaste för svenskarna är att maten och drycken är svensk, oavsett om den är konventionell eller ekologisk. Det är ett väldigt gott betyg för den svenska livsmedelsbranschen, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.
Anledningen till valet uppges vara att miljö och klimat är en viktig faktor i valen, något som svenska producenter varit duktiga på att lyfta fram.
Undersökningen visar också att kvinnor i större utsträckning än män anser att det är viktigt att livsmedlen är svenska, 92 procent av kvinnorna ansåg att så var fallet i jämförelse med 79 procent av männen.
Även fast svenskproducerat trumfar det ekologiska är det en viktig aspekt för de svenska konsumenterna, drygt hälften (52 procent) uppger att de ofta eller alltid väljer ekologiska alternativ, vilket är en ökning med 8 procent sedan 2014 års mätning.
Undersökningen baseras på drygt 1 000 intervjuer via Demoskops riksrepresentativa webbpanel, som genomfördes en vecka i början av oktober.