Coop inför eget lösviktkoncept
Det är i Cloettas kvartalsrapport som företagets vd Henri de Sauvage-Nolting berättar att Coop inför ett nytt lösgodiskoncept där Cloetta istället för att sköta hela lösviktskonceptet nu kommer bli en leverantör av flera.
– Vi är mitt inne i en förhandlingsperiod nu där Cloetta är en av flera leverantörer som vi för en dialog med säger Erika Troeng, presskommunikatör på Coop.
Det nya konceptet kan leda till en försäljningsminskning för Cloetta på 130-150 miljoner kronor och en minskning av rörelseresultatet (ebit) på 10-15 miljoner kronor. Det uppger ir-chefen Jacob Broberg i ett mail till Nyhetsbyrån Direkt.
Det var 2015 som Cloetta blev leverantör till Coop Sverige när Candyking förlorade kontrakten med kedjan.
Cloetta uppger att det nya konceptet kommer att införas 2018 men på Coop kan man ännu inte säga när det nya konceptet kommer att lanseras.