23948sdkhjf

Paradisets crowdfunding - en framgång

Mer än 20 miljoner kronor och nya storinvesterare efter avslutad kampanj.

Paradiset crowdfundingkampanj på nätet avslutades natten till onsdag den 18 oktober och resultatet var en triumf. 21,57 miljoner kronor av maximalt 24 miljoner möjliga hade då samlats in från dess att kampanjen startade för drygt en månad sedan.

– Det gick ovanligt bra, bättre än förväntat. Det har varit en intensiv och ibland påfrestande resa sen vi började i somras, nu känner jag mig lycklig, men en aning matt, säger Johannes Cullberg, vd och medgrundare av Paradiset till Fri Köpenskap.

Paradiset hade som en första målsättning att nå 8 miljoner kronor, en summa som snabbt samlades in. Men att det skulle gå så här bra i slutändan, det hade Johannes Cullberg inte förväntat sig.

– Jag hade målat upp två, egentligen tre, olika scenarion framför mig. Mardrömsscenariot var två miljoner vilket skulle vara katastrof, sen var det andra scenariot femton och best-case låg på tjugo, säger han.

Varför tror du att det gick så bra?

– Det är en kombination av två saker, dels har det inte hänt tidigare och sen har vi, och det ska vi inte sticka under stol med, gett alla som satsade en otrolig morot med tjugo procent i rabatter.

Men enligt Johannes Cullberg är kampanjen inte bara en vinst rent ekonomiskt då de nu också kunnat knyta till sig många nya och kunniga personer till företaget.

– Vi har fem tusen kloka, intresserade och engagerade individer som jag vill få till att bli både ambassadörer; men även kunna fråga om råd. Har vi några näthandelsexperter till exempel? Eller kanske några fastighetsägare i gruppen som kan ge råd när vi söker nya lokaler?

Men det är inte bara individer som knytits till Paradiset genom kampanjen, en av de som satsade maxbeloppet på 500 000 kronor var Polarbröd, ett företag som Johannes Cullberg nu hoppas kunna samarbeta med i framtiden.

– De har en väldigt bra syn på hållbarhet och ligger väldigt långt i framkant, vi tänker väldigt lika. Det här är en möjlighet för dem att lära känna oss som tänker lite mer i framkant än de andra dagligvarukedjorna och tillsammans kan vi lära av varandra, säger han.

Planerna inför framtiden nu är på lång sikt fler butiksetableringar men på kort sikt är näthandel något som det nya kapitalet mest kommer att bidra till.

– Vi har fått otroligt många förfrågningar om att öppna i Göteborg och Malmö men det tar tid att bygga butiker och då är näthandel en enklare lösning.

När kommer näthandeln att dra igång?

– Vi har en ambition om att göra det så snart som möjligt men det blir nog någon gång nästa år, roligast är om vi kan få igång det innan sommaren men mer än så kan jag inte säga, berättar Johannes Cullberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093