CHEP får pris för Virtual Reality
Virtual Reality kombinerat med kategoristyrning gav CHEP IGD:s John Sainsbury-pris för utbildning och utveckling. Det motiverades med att det nya verktyget kan lära handeln fördelarna och värdet av att använda företagets plattformar i butik som återanvändbara marknadsföringslösningar.
– CHEPs VR-initiativ för att förbättra den så kallade sista milen är ett verkligt globalt initiativ som har skapat mervärde långt utöver de traditionella affärsgränserna och gett CHEP möjlighet att förstå sina kunder bättre, säger Stuart Comer, chef för utbildning och utveckling på brittiska Sainsbury’s.
CHEP bygger upp en virtuell stormarknad där man genom VR-verktygets perspektiv kan simulera och ge nya insikter om kategoristyrning för att på bästa sätt möta kundernas behov. Denna strategi ska hitta lösningar för den sista biten av kundens leverans (sista milen). Man fokuserar på både kampanjspårning och konsument- och produktuppkoppling.
– Genom VR kan CHEP hjälpa kunderna att förbättra marknadsförings- och påfyllningsarbetet och att sälja mer. Vi tror starkt på nytänkande och samarbete för att få upp effektivitet och hållbarhet i distributionskedjorna, säger Christophe Loiseau, CHEP:s vice vd med högsta ansvar för lösningar för den sista milen.