23948sdkhjf

Coops kritiserade kampanj var framgångsrik

Danska ekokampanjen blev utskälld – men kunderna strömmade till.

Danska Coop lanserade en reklamkampanj för sina ekologiska varor som, likt en liknande svensk kampanj handlade om gifter i maten. Båda kampanjerna fick utstå hård kritik varav den svenska kampanjen till och med drogs inför rätta.

Danska Coop, som driver butiker som Kvickly, Fakta och Brugsenvalde att lägga ner kampanjen men nu visar det sig att den kan ha fått positiv effekt ändå, det skriver Politiken. Kedjans egna siffror visar att försäljningen av ekologiska varor ökade under oktober med 24 procent, en markant skillnad från förra året då ökningen under samma period då låg på 13 procent.

Det är en enormt positiv utveckling, det visar att kunderna svarar på när man organiserar för och gör ekologiska varor tillgänglia i butiken, säger Thomas Roland, CSR-chef på Coop till Politiken.

På somliga håll ut i landet har ökningen varit ännu högre, så mycket som en ökning på 40 procent har sett i vissa delar av landet.

– Den är verkligen markant och indikerar att ekologiska varor verkligen sprider sig till hela landet. Det är inte längre ett Köpenhamns- eller storstadsfenomen, säger Thomas Roland till Politiken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079