Trots storsatsningar går e-handeln trögt
Enligt en granskning som SvD Näringsliv gjort tror dagligvaruhandeln starkt på e-handelns framtid, samtidigt som den ännu inte visar lönsamhet. På en årsomästtning på 325 miljarder kronor inom branschen står handeln på nätet bara för 2 procent.
Till skillnad från andra branscher har e-handeln varit långsam på dagligvaruområden, dels på grund av att tidigare satsningar på 2000-talet misslyckats och dels att den fysiska handeln än så länge varit så pass lönsam.
Nuvarande satsningar tror Andreas Svensson, analytiker på Handelns utredningsinstitut (HUI), beror på att
– Det handlar om att möta morgondagens konsument. Det är farligt att sitta fast med en konsumentgrupp som inte är lika köpstark om 15 år, säger han till SvD Näringsliv.
Samtidigt tror han att branschen kommer att växa men att kedjorna då måste satsa på mer automatisering, sänkta priser och bättre leveranser.
– Kunderna som handlar i den fysiska handeln har vant sig vid att kunna ta väldigt sena beslut. Det kommer man sannolikt behöva möta också i e-handeln för att få fler att välja den kanalen, säger Andreas Svensson till SvD Näringsliv.