23948sdkhjf

Ikea säljer allt mer mat

Möbelgiganten närmar sig 20 miljarder i intäkter.

Möbeltillverkaren har ända sedan 1959 drivit restaurangverksamhet i anslutning till sina varuhus och på senare tid har den verksamheten, något i skuggan av möbelförsäljningen växt allt större, det skrider Dagens industri.

Senaste verksamhetsåret låg den samlade livsmedelsförsäljningen på 18 miljarder kronor och försäljningen har ökat med 8-10 procent varje år de senaste tre åren.

– En viktig förklaring är förstås att nya Ikeavaruhus hela tiden öppnas i allt fler länder. Men det är också ett resultat av att vi de senaste åren bestämt oss att satsa ännu mer på matverksamheten. I stället för att vara en serviceenhet till heminredningsverksamheten så investerar vi där Ikea Food blir ett eget affärsområde, säger Michael La Cour, vd för Ikea Food till Di.

Förutom restaurangerna i möbelvaruhusen driver Ikea även bistro, caféer och de så kallade "Swedish Food markets" och på många av de här områdena vädrar möbeljätten nu vittring i ett företagsklimat som förändras allt mer.

– Vi har en fantastisk position i en mycket intressant bransch. Livsmedelsindustrin är i total omvälvning där inte minst kundernas krav på miljö- och klimatmässigt hållbara och hälsosamma livsmedel ökar kraftigt. De aktörer som inte hänger med riskerar att snabbt slås ut, säger Michael La Cour till Di.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093