Axfood: Saknar tydlighet i livsmedelsstrategin
Axfood välkomnar regeringens nya livsmedelsstratagi. Men hållbarhetschefen Åsa Domeij saknar tydlighet om svenska mervärden och handfasta förslag.
Det finns mycket som Axfood tycker är bra i den av branschen så länge efterlängtade nationella livsmedelsstrategi som landsbygdsminister Sven-Erik Bucht presenterade på måndagen. Som målet att halvera matsvinnet, öka produktionen, vikten av förädling och innovation, viljan att värna om den svenska jordbruksmarken samt en offensiv satsning att inom EU minska användningen av antibiotika.
– Att regeringen och Alliansen nu enats om målen för en livsmedelsstrategi till 2030 har ett stort värde. Det ger välbehövliga, stabila och förutsägbara spelregler för en hel bransch, säger Åsa Domeij.
Men det finns också delar som kunde varit bättre, tycker hon.
– Jag saknar en tydlighet om att svenska mervärden är viktiga för konkurrenskraften. Det finns heller inte så mycket handfast när det gäller styrmedel och olika satsningar.
Axfood förväntar sig en handlingsplan i nästa steg blir mer konkret.
– Det är också angeläget med åtgärder för att förbättra materialåtervinningen av livsmedelsförpackningar, säger Åsa Domeij.
Axfood tog till Almedalsveckan i fjol fram egna förslag till en livsmedelsstrategi som samlades i dokumentet ”Matkassen 2030”.