Dagligvaruhandeln backade
Försäljningsvolymen i dagligvaruhandeln minskade i november, räknat i fasta, kalenderkorrigerade priser. Det framgår av Detaljhandelsindex, DHI, från HUI Research och SCB.
Från årets början har försäljningsvolymen i dagligvaruhandeln ökat med 0,8 procent, i sällanköpshandeln med 4,7 procent och i hela detaljhandeln med 3,1 procent.
Andreas Svensson på HUI Research fokuserar på sällanköpshandeln i sin kommentar:
”Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på cirka 64,5 miljarder kronor i november, vilket motsvarar en ökning om 4,8 procent i löpande priser jämfört med samma period föregående år. November är numera julhandelns ”startskott” genom shoppinghögtiden Black Friday. Årets Black Friday inföll dessutom samma dag som många svenskar fick sin lön. Förutsättningarna var alltså goda men som grädde på moset drabbades även delar av landet av snökaos i början på november, vilket satte rejäl fart på försäljningen av vinterprodukter. Som väntat var det sällanköpsvaruhandeln som fick ta störst del av hushållens konsumtion under månaden”, skriver han.
DETALJHANDELSINDEX NOVEMBER 2016 Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade Dagligvaror1,40,7-0,3Sällanköpsvaror6,98,26,4Total detaljhandel4,85,23,6DETALJHANDELSINDEX JANUARI-NOVEMBER 2016 Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade Dagligvaror2,31,10,8Sällanköpsvaror4,45,14,7Total detaljhandel3,53,43,1