Ica växlar upp investeringarna
Icagruppen planerar att höja sina investeringar med en miljard till 3,5 miljarder kronor nästa år. Det var ett av de viktigaste budskapen när det börsnoterade företaget höll sin kapitalmarknadsdag på torsdagen.
En annan större investering är Rimi Baltics nya distributionscentral i lettiska Riga. Den är beräknad att kosta totalt 75 miljoner euro.
Ica Sveriges vd Anders Svensson tryckte i sin presentation på kedjans satsning på kundens bekvämlighet. Förutom prisvärdet och den fortsatta digitaliseringen ser han måltidslösningar som en av de viktigaste frågorna framöver. Ica har också nyligen lanserat en rad emv-produkter med färdiga måltidslösningar som frukost- och middagsboxar.
– Vi lär oss från restaurangmarknaden, konstaterade han.
Den traditionella dagligvaruhandeln utvecklas enligt Svensson nu snabbt, och utmanas av nya aktörer.
– Det är en utveckling som drivs av demografi, sade han och hänvisade till urbanisering som ger nya konsumtionsmönster och invandring som ger nya kundgrupper.
Icas affärsutvecklingschef Mats Munther tog upp måltidsmarknaden i Stockholm som ett exempel. Där har restaurangerna redan gått om dagligvaruhandeln och står nu för 56 procent av denna 49-miljardersmarknad. I hela landet, där marknaden totalt omfattar 328 miljarder kronor, står dagligvaruhandeln fortfarande för en 70-procentig andel, men den minskar stadigt.
Ica Sverige planerar att öppna 10-15 butiker under 2017, något lägre än årets 17. Inte mindre än 250 av landets cirka 1300 Icabutiker ska fräschas upp eller byggas om. Även Apotek Hjärtat ökar takten i förnyelsen. I butiks- och apoteksförnyelsen ligger en del av gruppens ökade investeringar.
Apotek Hjärtat har ökat sin nätförsäljning under årets tredje kvartal med 117 procent, medan Icas digitala matförsäljning ökade med 46 procent.