Dags att bli personlig - dags att bekräfta mig!
Öppet brev till Sveriges handlare, med anledning av underutnyttjade lojalitetsprogram.
Ändå får jag fortfarande väldigt få verkligt personliga erbjudanden. Ni borde känna mig vid det här laget – är det inte dags för oss att bli personliga? Lite mer närgångna?
Som kund bjuder jag på mitt innersta, men jag får nästan ingenting för det. På sin höjd erbjuds jag en rabattcheck eller en bonus, när jag helst av allt skulle vilja ha förslag på bra saker att köpa som komplement till mina fina skor, kostymen eller skidjackan jag köpte.
Och – vilket är än mer förbryllande – ni som handlare får heller ingenting för investeringen i de bonusar ni betalar för att locka mig som medlem, när ni inte utnyttjar den insamlade källan av kundinformation. Information som jag villigt ger er!
Så vad gör ni med informationen om mina inköp och min kragstorlek? Tekniken för att sammanställa och analysera de insamlade datamängderna finns redan. Teknik som kan visa er att samtidigt som jag laddar upp med nya yllestrumpor inför skidsäsongen alltid passar på att köpa halsband till frugan och fotbollsskor m m till mina två tonårsbarn. Jag väntar fortfarande ivrigt på det där skräddarsydda erbjudandet som överträffar mina förväntningar. Vilken av alla mina medlemsklubbar ska bli först med att fånga upp mina behov innan jag själv upptäckt dem? Jag vill att ni överraskar mig!
Det är dags att sluta fråga chans och i stället bjuda ut mig på date. Om ni vill behålla mig som kund och knyta mig ännu närmare får ni anstränga er lite mer. Visa att ni uppskattar mig på riktigt!
Anders Söderman affärområdesansvarig Digitala Affärer på Claremont.