Ica finslipar på strategin inför 2017
Icagruppen har presenterat sina strategiska prioriteringar för 2016. Nytt är ökat fokus på butiksnätet och koncept med fokus på storstad, convenience och hälsa.
Förra året rapporterade Fri Köpenskap om att Icagruppen fokuserade på butiksdriften och digitalisering, i år är det ett stärkt butiksnät med fokus på enkelhet, hälsa i storstäder som är prioriterat.
Sedan förra året har även punkten ”förbättra arbetssätt för prestation, karriär och utveckling samt öka förändringsförmågan” lagts till.
I övrigt har några punkter modifierats för att bättre passa in i de övergripande fem strategiska målen kundupplevelse, varumärke och lojalitet, enkelhet, medarbetare och hållbarhet. En närmare presentation kommer att genomföras på Icas kapitalmarknadsdag den 15 december.
Här är Icagruppens tio strategiska prioriteringar för 2017:
Stärka butiksnät och koncept med fokus på storstad, convenience och hälsa.
Förbättra arbetssätt för prestation, karriär och utveckling samt öka förändringsförmågan.
Implementera nya strategier med stärkta kunderbjudanden för ICA Special, Hemtex och ICA Banken.
Skapa ett ledande omnikanalerbjudande tvärs över ICAs verksamheter och plattformar.
Ytterligare stärka vår position i Baltikum.
Utveckla ledande crm-baserat på det gemensamma svenska lojalitetsprogrammet.
Öka stabilitet och effektivitet i hela värdekedjan, med fokus på logistik och butiksdrift.
Öka snabbhet och förbättra projektleverans genom nya arbetssätt.
Stödja kundernas hållbara val och driva en klimatsmart verksamhet.
Säkra konkurrenskraftiga priser och en rättvisande prisuppfattning.