Debatt: Replik: Innovation viktig för skandinavisk matkultur
Innovationsförmågan är avgörande för långsiktig lönsamhet i alla branscher. Det gäller också livsmedelsområdet.
I Danmark har det sedan lång tid tillbaka funnits ett nära samspel mellan grisuppfödare och köttleverantörer för att ta fram innovativa erbjudanden. I och med att danskt griskött exporteras över hela världen finns en lång erfarenhet av att erbjuda unika köttprodukter utifrån den efterfrågan som finns i olika länder. Det innebär att hela grisen kan tas tillvara.
På den danska hemmamarknaden finns det också en tradition av att erbjuda ett brett utbud, med drygt 40 olika köttdetaljer. I Danmark är inte heller griskött så förknippat med julen eller grillsommaren utan köttet är en vanlig ingrediens i den danska matkulturen året runt.
Även om det finns en större tradition när det gäller griskött i Danmark finns det också ett tydligt fokus på att ta fram nya erbjudanden utifrån olika konsumenters efterfrågan. Förutom det vanliga grisköttet finns ett utbud av bland annat frigående och ekologiska grisar. En av årets nyheter är också grisar som kommer från antibiotikafri uppfödning.
Ett annat exempel är appen ”Den magiske gris” som utvecklats för att öka intresset bland yngre att använda griskött i matlagningen. Med en humoristisk ton har appen väckt stort intresse bland unga som gillar hälsosamma och varierade måltider. Användaren kan få tips på olika måltidsteman, lära sig mer om olika köttdetaljer samt få förslag på recept för såväl vardag som fest.
Sverige är i många fall en förebild när det gäller djuromsorg och användning av antibiotika, men det finns ett problem. De svenska grisarna räcker inte till för att möta det konsumtionsbehov som finns i Sverige. Därför behövs även import och då är danskt griskött ett bra komplement. Danmark har väsentligt högre ambitioner för djurskydd än EU:s krav och sedan ett par år tillbaka genomförs ett omfattande åtgärdsprogram i Danmark för att ytterligare förbättra djuromsorgen för grisar. Dessutom har Danmark målmedvetet arbetat med att sänka antibiotikaförbrukningen. Den är fortfarande högre än i Sverige men ligger klart lägre jämfört med andra länder i Europa.
För att ytterligare driva på utvecklingen lanseras ett djuromsorgsmärke till våren nästa år. Syftet med det nya märkningssystemet är att förbättra djuromsorgen inom grisnäringen genom konsumenterna får vägledning om vilket kött som uppfyller högre ställda krav på djuromsorg. Genom att välja kött som uppfyller dessa kriterier till ett något högre pris hjälper konsumenterna att driva på utvecklingen så att fler grisar föds upp under bättre förhållanden.
Jag tror att Danmark och Sverige har mycket att lära av varandra. Varför inte initiera ett samarbete för att ytterligare öka innovationsgraden inom skandinavisk matkultur?
Christer Lundin
Talesperson Landbrug & Fødevarer i Sverige