23948sdkhjf

6 av 10 känner sig osedd i kundklubbar

Kundklubbar som upplevs visa omtanke om sina medlemmar och lyckas väcka känslor leder till ökad försäljning i butikerna.
Bara fyra av tio medlemmar i dagligvarubutikernas kundklubbar upplever klubben bryr sig om dem, men de som lyckas säljer bättre. Det visar en färsk Sifo-undersökning som utförts på uppdrag av Visma.

– Kunden vill bli sedd och uppvaktad. Vår undersökning bekräftar att de butiker som är duktiga på att väcka känslor och visa omtanke om sina kunder ökar sina chanser till högre försäljning, säger Peter Fischer, Divisionsdirektör på Visma Retail.

I undersökningen har de tre branscherna dagligvaror, apotek och mode analyserats utifrån fyra emotionella delar: Om kunden känner att klubben bryr sig om dem, om kommunikationen väcker nyfikenhet och skapar glädje samt om det känns bra att vara en del av klubben.

Undersökningen, som gjorts bland kundklubbar i dagligvaru-, apoteks- och modehandeln, visar att det finns ett starkt samband mellan visad omtanke för sin kund och att kunden väljer att lägga sina inköp hos just den butikskedjan. Dagligvaruhandeln är bäst i klassen, men det är i modebranschen kopplingen är som starkast. Andelen kunder som upplever att klubben bryr sig om dem är 41 procent i dagligvaruhandeln, bland apotekskunder 36 procent och i modebranschen endast 28 procent.

– Det finns en stor outnyttjad potential för handeln att bli bättre på att skapa emotionella band till sina kundklubbsmedlemmar för att skapa lojalitet. Ett sätt är att jobba aktivt med kundinsikt och kunddata för att exempelvis uppmärksamma kundens födelsedag eller glädja kunden med en gåva i samband med ett köp, säger Peter Fischer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064