23948sdkhjf

Icabutikerna ökade över hela linjen

Efter en svag oktober ser Icas butiker nu ut att vara ordentligt på banan igen. Under november ökade försäljningen med 2,9 procent.
Det är en kraftig ökning, med tanke på att kalendereffekten för november enligt Ica bara är 0,2 procent. Och även om matpriserna börjat öka igen, är matprisinflationen fortfarande låg.

Totalt sålde Icabutiekerna för 8 870 miljoner kronor under november Den ackumulerade försäljningen hittills i år är 100 437 miljoner kronor, en ökning med 2,5 procent från förra året.

Under oktober minskade alla Icas format sin försäljning. Kvantum- och Supermarketformaten minskade till och med mer än kalendereffekten. Under november är det istället en bred ökning där Kvantumformatet ökade mest, 3,3 procent. I jämförbara butiker var det dock Närabutikerna som stod för den största ökningen.

Deras försäljningsökningen är också den högsta, sett över årets första elva månader.

Den 30 november fanns det 1297 Icabutiker i Sverige.

November 2016 Butiksförsäljning
exkl moms
Mkr Utveckling
samtliga
Utveckling
jämförbara
Maxi2 7282,5%2,5%Kvantum2 1733,3%2,2%Supermarket2 6822,8%2,2%Nära1 2873,0%2,7% Totalt 8 870 2,9% 2,4% Januari – november 2016 Butiksförsäljning
exkl moms
Mkr Utveckling
samtliga
Utveckling
jämförbara
Maxi30 3622,9%2,3%Kvantum24 2652,4%2,0%Supermarket30 5961,9%1,7%Nära15 2142,8%3,0% Totalt 100 437 2,5% 2,1%
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062