23948sdkhjf

Ledare: Kriga med blanka vapen

När första numret av Fri Köpenskap kom ut den 7 januari 1943 var det fullt krig i Europa. Livsmedelshandlare hade stora problem med att få varor till butikerna – inte minst leveranser från andra länder stoppades ofta av kriget. Redovisningskrav i samband med de omfattande ransoneringarna var också betungande för dagligvaruhandeln.

Det var i det ljuset naturligt att den nya tidningen fick namnet Fri Köpenskap. Drömmen om en tid i fred utan omfattande verksamhetsbegränsningar hägrade för många handlare.

I dag lever vi i en tid med helt andra utmaningar. Arenan är en annan, men värdet av en fri handel är lika stort. Därför är måttot Fri Köpenskap som utgångspunkt för en trovärdig journalistik lika relevant som när tidningen startade.

Med frihet följer ansvar. Även om inte lagstiftaren är framme med regleringar ställer konsumenterna allt större etiska krav på produkterna och butikernas varusortiment. Produkternas trovärdighet – att de är vad de utger sig för att vara – är fundamental för handelns utveckling. Fusk med märkningen, som i det aktuella fallet med det falskt krav-märkta köttet, skadar hela branschen.

Etik och trovärdighet är därför ett självklart tema för en affärstidning som har fri köpenskap som måtto. Konkurrens om kundernas lojalitet är bra, men det ska ske på ärliga grunder. Ska det krigas, ska det ske med blanka vapen.

I det här numret är det premiär för vår nya debattarena. Först ut är ett inlägg om förutsättningarna för ekologiska bönder. På vår Bonus-sida gör vi också några anekdotiska nedslag i tidningens tidiga utgivning.

Trevlig läsning!

Göran Carstorp,
Chefredaktör
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063