23948sdkhjf

Nätmaten fortsätter att öka

Försäljningen av mat på nätet ökade med 35 procent under årets fjärde kvartal. Det visar D-food Index från Svensk Digital Handel som publiceras i dag.
Matförsäljningen på nätet fortsätter att spränga alla vallar. Under det fjärde kvartalet 2015 ökade försäljningen med 35 procent jämfört med samma period året före. Bäst gick som tidigare lösplocksförsäljningen som ökade 46 procent, medan de färdiga middagslösningarna, matkassarna, ökade 25 procent.

Ser man på hela 2015 ökade nätmatförsäljningen med hela 40 procent jämfört med 2014. Lösplocket ökade med 55 procent, och kassarna med 26 procent.

– De starka tillväxtsiffrorna visar på ett större intresse för att handla mat på nätet. Tillväxten sker förvisso från låga nivåer eftersom dagligvaruhandeln traditionellt inte har varit digitaliserad i samma utsträckning som andra detaljhandelsbranscher, men i gengäld finns en stor tillväxtpotential, säger Svensk Digital Handels vd Jonas Ogvall i en kommentar.

I linje med det rapporterade den mindre, men börsnoterade nätmathandelsaktören Mat.se en ökning av sin månadsförsäljning med 41 procent för januari, jämfört med januari förra året.

Januariförsäljningen uppgick till 21,1 miljoner kronor (15,7).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062