Matmissionen har gjort succé
Olyckskorparna fick fel – kundernas intresse för Matmissionen har varit större än någon räknat med. Nu hoppas butikschefen Johan Rindevall att fler i landet ska kopiera konceptet.
Han pekar mot ett mindre berg av bruna kartonger som står inne i ett rum bakom butiken.
– Där ser du ett tydligt bevis. Vi har varit tvungna att köpa en ny kassa!
Ja, den enda kassan som fanns i butikslokalen räcker inte längre till. Enligt Johan Rindevall är det alltid helt fullt av kunder vid öppning och när de stora leveranserna kommer. Med ett sånt kundtryck fungerar det inte med bara en kassa. Redan på premiärdagen i december hade butiken 200 medlemmar, det vill säga personer som lever i ekonomisk utsatthet och får handla till rabatterat pris på de redan billiga varorna.
– Medlemsantalet tickar ju på hela tiden. För en och en halv vecka sedan hade vi 700 medlemmar. Men det är fler nu så klart.
"Det är lite back to basics här"
Specialpriser och varupåfyllningar kommunicerar Johan Rindevall ut via Matmissionens Facebooksida.
– Det är lite back to basics här. Om jag lägger ut att vi fått in en stor leverans med blöjor som vi säljer ut för 30 kronor förpackningen är det helt fullt i butiken inom en timme. Jag tror det är mycket mun-till-mun, folk tipsar varandra.
Men att det är stort kundtryck i affären är så klart dubbelt. Å ena sidan bekräftar det ett fattig-Sverige där människor inte har råd att köpa mat. Å andra sidan får just den här målgruppen för första gången en egen butik med varor till en bråkdel av priset i handeln.
– Det är så klart hemskt att det finns så många som inte får ihop det ekonomiskt. Men jag tycker man ska se det positiva med detta initiativ – här kan man köpa mycket mat för pengarna och samtidigt göra en insats för miljön.
– Min förhoppning är att vi inte ska vara den enda i vårt slag i Sverige. Målet på längre sikt är att det ska öppna fler butiker, helt klart.
Kritiska röster har också menat att affärer i det här slaget i långa loppet kan bidra till sänkta försörjningsstöd.
– Jag tycker att det är bakvänt tänkt. Om det är en verklig risk är det sociallagstiftningen det är fel på, inte den här butiken.
Vill minska matsvinnet
I butiken finns det alltid frukt, grönt och bröd. Resterande sortiment varierar med vilka leveranser som kommer. I dag är det urplockat på hyllorna, en leverans har inte kommit som den skulle.
– När vi precis fått leverans och hyllorna är fulla blir problemet med matsvinn så tydligt här. Det är ju svindlande: all mat i hela butiken skulle ha slängts!
Johan Rindevall visar en mobilbild han tagit av en leverans han fått av en grossist.
– Merparten av maten här är inte ens nära utgångsdatumet. Det är mycket såna här ”fel” på varorna, säger han och pekar på bilden. Där syns kaffe och knäckebröd i brutna kollin.
– Det här går inte att sälja till en vanlig butik, eftersom det bara köps och säljs i hela kollin. Om inte vi hade fått det hade det slängts.
Emelie Foon står och känner på grönsakerna vid grönsaksavdelningen. Hon är inte medlem, och tillhör alltså den minoritet som handlar på Matmissionen ändå.
– Det är faktiskt första gången jag är här. Jag bor i området, men det har alltid varit helt fullt och lång kö här när jag gått förbi så jag har aldrig gått in. Jag tycker det här är ett jättebra initiativ. Det är helt galet att så mycket mat slängs. Jag tycker det är viktigt att minska svinnet.
FAKTA :
Matmissionen föddes ur ett samarbete mellan Axfood och Stadsmissionen. Här vill man hjälpa ekonomiskt utsatta personer genom att låta dem handla till ett kraftigt nedsatt pris. Samtidigt minskar man matsvinnet och ger jobb åt personer som befinner sig långt från arbetsmarknaden. I nuläget arbetstränar 13 personer i butiken. Mycket av maten i butiken är skänkt från Axfoods butiker.
Hanna Reinholdsson
hanna.reinholdsson@fri-kopenskap.se
08-5455 1331