23948sdkhjf

Studie: Klimatinfo kan öka försäljningen

Bättre information om klimatcertifiering kan öka försäljningen av certiferad mjölk med upp till åtta procent, visar en studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Food Policy.
Fältstudien som ligger till grund för undersökningen, genomfördes på 17 olika Coop-butiker i Uppsalaområdet. I fältstudien undersöktes kopplingen mellan två olika informationstavlor och mataffärernas dagliga försäljning av klimatcertifierad mjölk från mejeriet Sju Gårdar. Företaget var först i Sverige med att klimatcertifiera sin mjölkproduktion.

Den ena tavlan innehöll information om företaget och den andra innehöll samma information kompletterad med information om gårdarnas klimatcertifiering. Resultatet av studien visar att informationsskylten som innehöll information om klimatcertifieringen ökade efterfrågan på klimatcertifierad mjölk med upp till åtta procent.

– Jag tycker att studien visar att det finns anledning för livsmedelsbutiker att vara behjälpliga med exponering och information om vilka livsmedel som är bra ur klimat- och miljösynpunkt. Svenska livsmedel håller en mycket hög nivå i detta avseende. De producenter som är klimatcertifierade och använder märkingen Svenskt Sigill kan på ett tydligt och trovärdigt sätt visa på en ännu högre nivå, säger Elina Matsdotter, klimatexpert på LRF och medförfattare till rapporten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.538