Ica fortsatte tappa marknadsandelar
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,6 procent i november, enligt Detaljhandelsindex som presenterades precis före jul. Under samma månad ökade försäljningen med 3,7 procent i Icabutikerna, och kedjan fortsatte att tappa marknadsandelar.
Prisökningstakten under november uppmättes till 2,6 procent, vilket är den lägsta prisökningstakten på tre månader. Frågan är om matpriserna, som varit inflationsdrivande, börjar att sjunka i takt med att branschens prisfokus förstärktes efter sommarmånaderna, skriver HUI Research i sin kommentar till indexet.
Fri Köpenskap kunde i slutet av november visa att Ica tappat marknadsandelar under oktober, sedan butikernas försäljning ökat med 3,9 procent jämfört med hela dagligvaruhandeln, som ökade 4,8 procent, båda ökningarna i löpande priser. För november ser det i princip likadant ut; dagligvaruhandeln ökar med 4,8 procent och Icabutikerna med 3,7 procent, enligt kedjans egna statistik, som publicerades tidigare i december.
Tittar man på hela året fram till och med november ökar dagligvaruhandeln också något mer än Icabutikerna. Handeln har ökat med 4,0 procent i löpande priser, medan Icabutikernas ökning stannar på 3,8 procent.
Siffrorna i Detaljhandelsindex är tills vidare preliminära.