Scandinavian Organics crowdfundar ny buljong
Scandinavian Organics har beslutat att lägga sitt nya varumärke Bujjo i ett helägt dotterbolag, som ska finansieras genom crowdfunding.
För att etablera den nya produkten på stor skala i Sverige och utomlands läggs nu produkten i ett nystartat bolag, ägt till 100 procent av Scandinavian Organics. I en crowdfundingkampanj i samarbete med Fundedbyme från den 12 januari erbjuds tio procent av aktierna i det nya bolaget för två miljoner kronor. Bolaget kommer också att öka kapitaltillskottet med ytterligare finansiering, skriver Scandinavian Organics i ett pressmeddelande.
– Crowdfunding gör det möjligt att mycket snabbt få in ett stort antal entusiastiska småägare och ambassadörer till Bujjo. Detta innebär att produkten kan etableras mycket brett, mycket fort, och med ordentliga resurser för att skapa en snabb försäljningsutveckling i Sverige och senare även utomlands. Detta utan risk för moderbolaget och dess aktieägare. Samtidigt skapas ett mångmiljonföretag vars värde gagnar moderföretagets balansräkning. Detta ger både en större finansiell stabilitet, och en inkomstkälla från licenstillverkning som vi tror kommer att starkt gagna Scandinavian Organics och dess aktieägare", säger Nils Wetterlind, vd på Scandinavian Organics, i en kommentar.