Ica tappar marknadsandelar
Dagligvaruhandeln ökade med 4,8 procent under oktober, visar månadens Detaljhandelsindex som presenteras i dag. Under samma månad ökade försäljningen i de svenska Icabutikerna med endast 3,9 procent. Det innebär att Ica för första gången på länge tappar marknadsandelar.
För sällanköpshandeln låg ökningen i fasta priser 6,5 procent och i löpande priser 6,4 procent.
Icabutikerna, som redovisar sin månadsförsäljning i löpande priser, redovisade under oktober en försäljningsökning på 3,9 procent. Jämfört med hela dagligvaruhandelns ökning på 4,8 procent innebär det att marknadsledande Ica för första gången på länge tappar marknadsandelar.
När Ica för några veckor sedan presenterade sin kvartalsrapport, kunde en nöjd koncernchef, Per Strömberg, konstatera att Ica för nittonde kvartalet i följd ökat sin andel av den svenska dagligvaruhandeln. Hur det blir med det innevarande kvartalt återstår att se, men den första månaden innebär i alla fall ett trendbrott.
I övrigt framgår av Detaljhandelsindexet, som tas fram av HUI Research och SCB, att detaljhandelns samlade försäljning ökat med 5,8 procent hittills i år. En mycket stark utvecklingstakt sett ur ett historiskt perspektiv.
Dagligvaruhandelns starka tillväxt på 4,8 procent förklaras i hög grad av stigande livsmedelspriser där varugrupperna fisk, frukt och grönsaker ökar mest. Branschens prisökningstakt uppmättes till 3,0 procent. Dagligvaruhandeln är en av få branscher där priserna mot konsument stiger.
Den trend som sticker ut mest när det gäller sällanköpshandeln är hushållens shoppingsug för kapitalvaror. Delbranscherna bygg, elektronik och möbler uppvisade alla starka tillväxttal. Den historiskt låga räntan i kombination med goda reallöneökningar har bidragit till dessa branschers framgång under året.
I nästa Detaljhandelsbarometer kommer det att visa sig om den importerade shoppinghögtiden Black Friday får ett brett genomslag utöver elektronikhandeln, där den redan biviit etablerad.