Han trivs bäst när det stormar
Sedan tre månader är Olle Axelsson kommunikationsdirektör för Coop Sverige. Kriser och motvind är inget som skrämmer honom. Kopplar av gör han genom att lyssna på musik, gärna i bilstereon när han är ute och kör långt och fort.
– Det var som att komma hem. Jag tycker om basnäringarna, transport och handel. Dessutom fick jag en mycket bra bild av Sonat och en bra bild av en oerhört gedigen och genomarbetad plan för hur Coop ska vändas. Och med Sonat som styr bolaget går det snabbt, mycket snabbt, säger Olle Axelsson .
Coop har under många år varit ett krisande bolag, och spiken har i det närmaste drivits in i kistan flera gånger. Men svårigheter skrämmer inte. Med över 30 år i bagaget som kommunikatör hos krisande bolag så har krisen blivit det som driver honom.
– Jag trivs bäst när det är en halvmeter lera och full blåst, att stå mitt i det där och försöka göra saker bättre. Det är då jag jobbar som bäst, säger han.
Olle Axelsson anser att han i rollen som kommunikationsdirektör kan bidra med rutin och vanan vid stora bolag på mogna marknader.
Han tror att kunderna i dag ser Coop som ett dyrare alternativ som är starkt på hållbarhetsfrågor. Om fem år tror han att inställningen till Coop kommer att ha ändrats.
– Kunderna tycker då att Coop är ännu bättre på hållbarhet, vi ses som ett dynamiskt och modernt företag och anställda är stolta över att jobba för oss.
Hur kopplar du av?
– Med musik och bilar. Jag gillar att köra bil, långt och fort en solig dag med bra musik i stereon. Det är total avkoppling. Jag gillar också att laga mat, storkok på helgerna och att umgås med mina vuxna barn. Min ena son bor fortfarande hemma och jag gillar att sätta på musik, göra en rejäl gryta och umgås över maten med mina barn. Sedan fryser vi in resten av grytan till matlådor.
Hur är du som kund?
– Jag gillar att göra affärer. Jag byter bil ofta, eftersom jag är intresserad av bilar. Jag är ganska otålig och vill att det ska gå snabbt att få en vara och när jag väl handlar så har jag läst på så jag kan mer än säljaren. Jag vet vad jag behöver när jag köper något.
SOFIA CALLIUS
FAKTA
OLLE AXELSSON
AKTUELL Kommunikationsdirektör på Coop Sverige.
FÖDD 1957 i Arvika men uppvuxen i Karlstad.
BAKGRUND Beteendevetare och journalist, jobbat som kommunikatör för bland annat Saab, Volvo, GM, Ford och Svenska Spel.
BOR Sundbyberg och Göteborg.
FAMILJ Två vuxna barn.
FRITID Bilar, åker skidor utför på vintern och båt på sommaren, spelar gitarr och trummor.
VILL ÄTA MIDDAG MED Donald Fagen och Walter Becker i rockbandet Steely Dan.