Genusarbete gav Axel Johnson-koncernen pris
Axel Johnson-koncernen fick under gårdagen ta emot ett pris för sitt arbete att öka andelen kvinnor och personer med internationell bakgrund inom ledande positioner. Priset är för att koncernen med arbetet ses som ”mångfaldssmart”.
Det var för detta arbete som Axel Johnson-koncernen tog emot utmärkelsen ”Årets mångfaldssmarta företag”. Utmärkelsen delas ut av organisationen Mine som jobbar för att öka mångfalden inom arbetslivet.
– Vi är jätteglada att få utmärkelsen och bli uppmärksammade för det arbete vi gör. Vi har jobbat länge med mångfaldsfrågan och jag hoppas att fler blir inspirerade till att sätta mål och jobba aktivt med frågan, säger Caroline Berg, vice ordförande i Axel Johnson och initiativtagare till Axelerate i sin tidigare roll som HR- och kommunikationsdirektör.
Motiveringen lyder:
”För sin förmåga att långsiktigt arbeta mångfaldssmart har Axel Johnson-koncernen påvisat affärsnyttan för såväl samhället som sitt eget företag och dess medarbetare. Från att tidigt varit en aktör som sett affärsmöjligheter med t ex livsmedelserbjudande till en internationell kundkrets i Willys butiker sätter koncernen genom sitt förändringsprogram Axelerate nya modiga målsättningar som förhoppningsvis både inspirerar och utmanar andra organisationer.”