Allt fler nöjda med Lidl
Det visar den årliga mätningen av kundnöjdhet från Svenskt Kvalitetsindex.De stora kedjorna inom dagligvaruhandeln ligger ganska lika i mätningen. City Gross toppar på 74,2, tvåa är Ica på 73,6, Axfood får 72,4 och Coop 71,1. Lidl når 67,1 medan övriga får 69,1 i snitt. City Gross och Axfood får något högre betyg än förra året medan Coop och Ica minskar marginellt. Kundnöjdheten sätts på en skala 0 - 100. 60 betecknas som godkänt.Det anmärkningsvärda i årets mätning är att Lidl ökar med cirka tio enheter och att man därmed med bred marginal betecknas som godkänd.– Uppgången är ett tecken på att kunderna nu begriper vad man ska ha Lidl till. Man köper enskilda varor men inte en hel middag, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, till Svenska Dagbladet.Mätningen visar också att var tredje kund klagat på sin livsmedelsbutik under året. Oftast är man missnöjd med kvaliteten på varan eller att bäst före-datumet gått ut. Av undersökningen framgår också att kunderna i hög grad är lojala till sina butiker.Studien bygger på 1 000 intervjuer.