Så ser Ica på framtiden
Uttalandet gjordes vid den kapitalmarknadsdag som Ica Gruppen höll i Stockholm i dag. –Tillväxten fortsätter i Sverige och Baltikum, andelen egna varumärken ökar, vi har genomfört effektiviseringar i driften och vi har bättre tillvaratagit inköpssynergier, sade han. När det gäller det kommande året var Per Strömberg förväntansfull.– 2014 kommer att bli ett spännande år. Vi kommer bland annat att fortsätta att utveckla vårt lojalitetsprogram, lansera e-handel och stödja kundernas hållbara val. Våra prioriteringar för 2014 syftar till att möjliggöra fortsatt tillväxt och förbättrad lönsamheten, säger han.Arbetet under 2014 sammanfattades i tio punkter:Vända utvecklingen i NorgeUtveckla och nyttja ledande lojalitetsprogram (CRM)Stärka egna märkesvaror (EMV)Säkra konkurrenskraftiga priser och prisuppfattningGenomföra portfölj- och non-foodstrateginSkapa ledande position inom e-handelStärka butiksnätetUtnyttja inköpssynergierInföra ICA:s gemensamma värderingarStödja kundernas hållbara val