Jan Börjesson: Snedvriden konkurrens om vår mat
Inte nog med att stora säljgrupper som Coop, Ica och Bergendahls numera satsar på färdiga matkassar. Även bensinstationskedjan Statoil gör det, med skillnaden att kunderna själva får hämta dem – vilket i och för sig låter vettigt eftersom hemkörningskostnaden måste vara en av de tyngsta posterna.Man kan fråga sig varför? Dagligvaruhandeln tjänar vad jag förstår stora pengar på salladsbufféer med självplock och annan färdigmat och borde fortsätta med det i stället för att förlora pengar på en ny marknad.Idén med färdiga matkassar är lätt att kopiera. Huvudmålgruppen är stressade barnfamiljer med förmodligen relativt höga inkomster. En flyktig målgrupp som snabbt kan konstatera att totalkostnaden blir betydligt högre än om inköpen sker på vanligt sätt i butik. Sannolikt tröttnar de också på recepten och utbudet.Att de specifika matkasseföretagen numera redovisar stora förluster är därför inte oväntat. Svårigheten med förnyelse och målgruppens benägenhet att söka egna lösningar kan innebära nya marknader. En aktör har insett detta och startat samarbete med en leverantör av fisk- och deliprodukter i syfte att sälja lyxprodukter som skaldjur och hängmörat kött. En annan utväg kan vara att exportera konceptet.När dagligvaruhandelns storföretag ger sig in i denna marknad är avsikten endast att ytterligare försämra lönsamheten för matkasseföretagen.Jan Börjesson,publicist, f d chefredaktör förFri Köpenskap och Fast Food.