23948sdkhjf

Dick Malmlund: Nya sätt att nå tjuvarna

När året är slut räknar handeln med att stölderna i svenska butiker kan summeras till 4 miljarder kronor enligt HUI.

Om snittstölden ligger på 500 kronor så blir det 8 miljoner stölder – ungefär som om alla svenskar som kan stjäla en vara skulle göra det.Förra året klarades 35 000 av de polisanmälda butiksstölderna upp. Blir det samma nivå i år kommer en halv procent av alla butiksstölder att klaras upp 2012. Det är ett dystert resultat och det är hög tid att pröva nya metoder. Och en del kan vara ganska enkla.Dagens brottsbekämpning består av många olika delar som larm, kameror, låsta montrar och väktare, civila butikskontrollanter med mera. Sverige håller hög klass på säkerhetsprodukter och säkerhetstjänster. Och en del av dessa är nödvändiga medan andra är onödigt dyra. I dag låter många butiker sina säkerhetsleverantörer få sina bästa skyltlägen. Ibland är det en ganska ointressant dekal eller ett otydligt budskap i entrén som skall avskräcka tjuven. Men tjuven har naturligtvis snabbt glömt dekalerna och funderar bara på risken att bli upptäckt.För en tid sedan prövade en dagligvarubutik i Uppsala en egen idé. De satte upp en dekal med texten ”Detta är en av butikens mest stulna varor”. Det var en rund klisterdekal, stor som en femkrona och den sattes på hyllkanten vid de mest stöldutsatta varorna. Detta halverade stölderna på dessa varor. Det visade mätningarna man gjorde den närmaste tiden. Och eftersom tjuvarna i dagligvaruhandeln sällan byter till andra varugrupper så var det ett bra resultat.Effektiva idéer behöver inte vara dyra. Men även de har ett ”bäst före-datum”. Därför är det viktigt att hela tiden komma med nya idéer.Dick Malmlund, säkerhetskonsult

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.128