Martin Lundell: Svenska mataffärer bäst i världen
Bröd är hett. De senaste åren har det varit stort fokus på surdegsbröd och stenugnsbakat bröd. Unga män i storstäder använder sina kunskaper om bröd som ett attribut för att de är moderna och medvetna män.
Intresset för bröd är dock bredare än så. Tv-programmet Hela Sverige bakar slår tittarrekord på Sjuan.Brödintresset i Sverige
bagarlandslaget, som kom fyra i VM, och därmed blev bäst i Europa.
Dessutom är brödutbudet i svenska dagligvarubutiker i världstopp. Vårt
avlånga land med skiftande klimat har under tidigare århundraden
tvingat bageribranschen att utveckla olika baktekniker och olika bröd i
olika delar av landet, något vi i dag kan vara tacksamma för.Konsumenten uppskattar brödutbudet
i svenska mataffärer och runtom i landets konditorier. Brödkonsumtionen
har enligt Jordbruksverket haft en kraftig ökning under lång tid. Det
är bra ur klimat- och hälsoaspekt eftersom bröd är det mest
klimatsmarta processade livsmedlet som finns, med en miljöbelastning på
samma nivå som morötter enligt Sik, Institutet för livsmedel och
bioteknik.Livsmedelverkets nyligen publicerade
matvaneundersökning, Riksmaten, visar att vi äter för lite fibrer och
fullkorn. Samma studie visar att vi får i oss den största delen av
fibrer, fullkorn, viktiga vitaminer och mineraler – som järn – genom
att äta bröd. Bröd är alltså inte bara en viktig kategori för handeln,
tack vare den höga lönsamheten. Den är dessutom av yttersta vikt för
konsument¬erna. Därför känns det bra att svenska butiker är bäst i
världen i just denna kategori.Martin Lundell,vd, Sveriges bagare & konditorer.