23948sdkhjf

Lugna barn är en lönsam affär

Att handla efter jobbet med tre trötta barn är tufft för föräldrar. Nina Kerfstedt driver ett projekt på Ica som ska ge föräldrar och barn ro när de handlar.

Hon drog i gång det i september. Vid nio olika stationer får barnen lyssna till historier via hörlurar.–  Det är olika små berättelser på olika ställen i butiken, säger Nina Kerfstedt.Projektet lanseras i 15 Kvantumbutiker och ingår i den så kallade Papricaklubben. Syftet är att få barn mellan tre och tolv år att äta mer grönsaker. Enligt en Sifoundersökning, initierad av Ica, äter endast fem procent av barnen rekommenderad mängd frukt och grönt. –  Barn tycker inte att det är så kul eller gott med grönsaker och det serveras kanske inte så mycket hemma. Därför gäller det att väcka deras nyfikenhet och få dem intresserade. Vi ser att barnfetman ökar bland mindre barn och kan vi göra något åt det är det en stor vinning.Är problemet stort med stojande barn när föräldrar ska handla?–  Det kan vara ett problem att barnen inte tycker om att gå med och handla. Det här kan vara ett sätt att få med dem till butiken. Om barnen är nöjda så är föräldrarna också det och då kan de handla mer.Tror du att berättelserna påverkar barnen så att de vill äta mer grönsaker, har ni mätt resultatet?–  Nej, det har vi inte gjort för det lanserades i september, så det är väldigt färskt. Men jag tror att vi väcker deras nyfikenhet och om de visar sitt papricaklubbkort så får de välja en frukt som de kan testa.Tror du att projektet påverkar butikernas lönsamhet?–  Vi tror att det handlas mer om att barnen är nöjda och då ökar vi vår lönsamhet. Vi har fått positiva reaktioner från föräldrar som berättar att barnen sover med sina paprikor.Tröttnar inte barnen på att höra samma historier varje gång de följer med till butiken?– Vi har tänkt på det och därför byter vi ut historierna varannan vecka.Vad kostar projektet?–  Det är varje enskild Kvantumbutik som betalar och vi ser att de flesta butiker är positiva till projektet. Om en handlare är negativ så är det för att det inte finns så många barn i det området. Så vi tror på det här, säger.Nina Kerfstedt har just beställt paprikakostymer som kan bäras av anställda i butikerna. Ett annat steg är att skapa aktiviteter för 9–12-åringar för att få dem mer aktiva.Camilla MyrstenNina KerfstedtAktuell Ansvarig för sagotursprojekt på Ica, driver Papricaklubben och är redaktör för tidningen Månadens skörd.Bakgrund Marknadsföringsutbildning, marknadsförare av böcker till lärare på Liber. Marknadsplanerare på Ica Kvantum.Född 1981.Bor Vasastan i Stockholm.Familj Mamma och syster med familj.Fritid Äta middagar med vänner och träna. Gillar massage.Vill äta middag med Extremsportaren Felix Baumgartner som nyligen hoppade fallskärm från 39 000 meter

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08