23948sdkhjf

Jan Börjesson: Varför är kampanjvaror slutsålda?

Att handla livsmedel kan ha sina sidor. Alltför ofta får man beskedet att varorna, ofta kampanjvarorna, är slutsålda och en uppmaning att komma tillbaka dagen därpå.

Uppenbarligen har butikens personal uppfattningen att kunden bor nästgårds och kan komma vilken tid på dygnet som helst.Det här med att vissa varor ständigt är slutsålda är en styggelse för butiken. Jag har frågat om orsakerna och fått skiftande svar. Ett vanligt svar när det gäller billiga grönsaker är att skylla på att restaurangägarna köper stora partier. Detta gäller främst storbutiker som City Gross, Ica Maxi och Coop Forum. Vissa livsmedel som kyckling, lax och andra populära fisksorter är omtyckta av stora invandrargrupper och tar därför snabbt slut i butikerna. Ytterligare en orsak är att butiken av rädsla för att få för stort svinn väljer att handla in marginellt med varor.Som konsument har jag svårt att acceptera någon av dessa förklaringar. Har varorna annonserats i veckans flygblad ska de självklart finnas i butikerna under hela perioden. Det har också hänt att jag kommit tillbaka dagen därpå och inte kunnat hitta de aktuella varorna. Butikens personal har dock upplyst mig om att varorna finns på lagret och att det tar fem–tio minuter att hämta dem. Det är också en upplysning som jag har svårt att acceptera eftersom dagens butiker tycks vara utformade främst för yngre människor. Varför finns det till exempel inte några sittplatser för äldre konsumenter som har svårt att gå? Det är tydligen en regel utan undantag att kunderna ska vara friska och krya. Och att de helt och fullt ska anpassa sig till butikens villkor.Jan Börjesson,publicist, f d chefredaktör förFri Köpenskap och Fast Food.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064