Håkan Jönsson: Männen tar plats i köket
Från att ha varit ett hushållsarbete inriktat på att på ett resurssnålt sätt föda familjen, finns det i dag en norm att både mat och matlagning bör vara lustfyllt. Dagligvaruhandeln får därmed ett nytt uppdrag; att leverera tjänster som underlättar den lustfyllda matlagningen.Även matlagarna har förändrats. Redan i dag lagas var tredje måltid i svenska hem av en man. De barn som i dag börjar på dagis i Sverige är troligen den första generation i världshistorien som inte upplever det som självklart att det är mamma som handlar och lagar mat. Att matlagning inte längre uppfattas som en kvinnlig syssla är en av de största kulturrevolutioner som vi har upplevt, och det kommer att få stora konsekvenser för hur vi ser på familjen.Sverige och övriga nordiska länder leder utvecklingen, men många andra länder kommer att följa efter. Här har svensk dagligvaruhandel en unik möjlighet att flytta fram sina positioner internationellt. Genom att formulera, testa och sprida koncept som är anpassade till det faktum att matlagning fått nya meningar och att det är en man som ska stå för den skapas nya möjligheter till ekonomisk framgång. Det är bara att sätta i gång. Join the revolution!Håkan Jönsson, etnolog och verksamhetsledare, Livsmedelsakademin