23948sdkhjf

Maria Donis: Kolla efter gula pippin

Barn älskar kyckling men kycklingbönder i synnerhet. För femte året i rad var vi på Skansen där elever från hela Stockholmsområdet fick möjlighet att träffa bönder, smaka på kyckling och lära sig om livet på gården och den levande landsbygden som vi värnar om, vilket gett resultat.

En färsk undersökning visar att majoriteten av svenska folket vill äta svensk kyckling för att det är tryggare och för att gynna närproducerad mat. Det är extra glädjande att speciellt den yngre generationen är beredd att betala mer för att kycklingen kommer från en svensk bonde. Svensk Fågels blågula ursprungs- och kvalitetsmärke är unikt. Hela branschen står bakom den och innebär att kycklingen och kalkonen är kläckt, uppfödd och förädlad i Sverige. Av dem som känner till märket har 82 procent högt förtroende för den, men kännedomen om märkningen och vad den står för kan bli ännu högre. Därför storsatsar vi nu på en kampanj där fokus är märket. Vi vill lyfta fram kvalitet i vardagen och tillsammans med Ubbe Kvarnefält från tv-tävlingen Sveriges mästerkock uppmanas fler att välja svensk kyckling och kalkon. Våra bönder och företag jobbar hårt för att ta fram världens kanske bästa fågel.Nu är det dags att faktiskt vara stolt över vår svenska mat och tillsammans lyfta upp våra mervärden gentemot konsumenterna – mervärden som de faktiskt vill ha. Genom att handeln också kan känna stolthet och saluföra svenska produkter med gott samvete så kan vi med gemensamma krafter se till att fler konsumenter kollar efter den gula pippin.Maria Donis, vd på Svensk Fågel

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064