Hallå...Caroline Forshéll, ny kommunikationschef på Lidl
– Jag jobbade tidigare som reklamchef på Lidl och utformade deras reklamkoncept. Sedan gick jag till Apollo och gjorde samma sak där. Jag fick helt enkelt ett väldigt intressant erbjudande från Lidl, som jag tackade ja till.Det är roligt för det är en helt ny tjänst som inte har funnits tidigare. Vad innebär den?– Det har funnits en informationschef här tidigare och det var Martin Jarstål som nu ska axla en annan roll inom företaget. Den nya tjänsten innebär att man kan ta ett bredare grepp och det tycker jag är roligt.Var tar Martin Jarstål vägen?– Han har själv bestämt sig för att han vill gå vidare inom företaget och har fått en ny tjänst där han ska arbeta med miljöfrågor. En tid framöver kommer ha fortfarande jobba som informationschef för att sedan lämna över till mig.Kommunikation signalerar tvåvägsbudskap jämfört med information som signalerar envägsbudskap, har Lidl en öppnare strategi på gång?– Jag håller precis på att sätta mig in i jobbet så jag vet inte riktigt men vi vill absolut tala med journalister.Tidigare har det varit omöjligt att få tala med någon på Lidl om man som kund ville fråga om något, går det nu?– Ja, vi har vår kundservice och så har vi en Facebooksida där kunderna kan gå in och få kontakt med oss.Kommer du ha en kommunikationsstab till din hjälp?– Ja, en liten stab kommer det nog att bli. Lidl kan uppfattats som en främmande fågel av svenska konsumenter, hur ska du råda bot på det?– Genom vårt reklamkoncept och de senaste årens arbete har vi kommit på god väg med att förklara vad Lidl är. Jag tycker inte att vi har en konstig tysk stämpel längre. Självklart kommer vi fortsätta detta arbete. Camilla Myrsten