23948sdkhjf

Kaféer och fastfood starkast

Servicehandeln minskade sin omsättning med 0,6 procent andra kvartalet, jämfört med samma kvartal förra året. Men kaféer och fastfood stod starkast.

Kaféerna ökade sin omsättning med dryga 5 procent, vilket innebar en

fortsättning på den positiva utvecklingen under första kvartalet. Fast

Food uppvisade också en positiv men något försiktigare utveckling om

0,8 procent.


– Kaféerna sticker ut med en stark ökning precis som stora delar av

restaurangsektorn under samma period. Utvecklingen är sannolikt

understödd av momssänkningen som bidragit till optimism i näringen,

ökad servicegrad och i viss mån också sänkta priser. Fast Food

utvecklas också positivt men något svagare, vilket sannolikt beror på

att man i denna sektor valt att sänka priserna i högre utsträckning än

andra delar av restaurangsektorn, säger Bengt Hedlund som är vd för Svensk Servicehandel & Fast Food.

Den positivare utvecklingen under början av året vände därmed nedåt något samtidigt som servicehandlarnas framtidstro sjönk under det andra kvartalet.Framtidstron bland servicehandlarna visade endast 4 procents övervikt för optimisterna över pessimisterna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069