Kaféer och fastfood starkast
Servicehandeln minskade sin omsättning med 0,6 procent andra kvartalet, jämfört med samma kvartal förra året. Men kaféer och fastfood stod starkast.
Kaféerna ökade sin omsättning med dryga 5 procent, vilket innebar en
Food uppvisade också en positiv men något försiktigare utveckling om
0,8 procent.
– Kaféerna sticker ut med en stark ökning precis som stora delar av
understödd av momssänkningen som bidragit till optimism i näringen,
ökad servicegrad och i viss mån också sänkta priser. Fast Food
utvecklas också positivt men något svagare, vilket sannolikt beror på
att man i denna sektor valt att sänka priserna i högre utsträckning än
andra delar av restaurangsektorn, säger Bengt Hedlund som är vd för Svensk Servicehandel & Fast Food.
Den positivare utvecklingen under början av året vände därmed nedåt något samtidigt som servicehandlarnas framtidstro sjönk under det andra kvartalet.Framtidstron bland servicehandlarna visade endast 4 procents övervikt för optimisterna över pessimisterna.