23948sdkhjf

Butiksvan redan som tonåring

Köpman Jim Celik har en dröm. I framtiden vill han ha tio egna butiker runt om i Sverige. Där ska servicen och kvaliteten vara lika hög som i hans butiker i Töcksfors och Sundbyberg.

Han är en stressad man. Om en liten stund ska Jim Celik köra de 43 milen från nyöppnade Kötthallen i Sundbyberg till Kötthallen i Töcksfors, nära den norska gränsen. Men hans mission för god service och passion för bra mat, särskilt kött, driver honom vidare och gör att arbetet förläggs där det som mest behövs för tillfället.–  När min pappa Besim tröttnade på centralstyrningen inom Ica 2001 slutade han på Ica Våxnäs i Karlstad och köpte Kötthallen i Töcksfors. Jag var 14 år då, men redan van vid att jobba i butik. I juni i år öppnade Jim Celik sin andra butik, denna gång i Sundbyberg. Han säger att det är både bra och dåligt att öppna mitt i sommaren.–  Kötthallen är en fullsortimentsbutik men vi har förstås stort fokus på kött med vår 52 meter långa köttdisk. Fördelen är att vi är mitt i grillsäsongen och kan rätta till alla småfel som en ny butik lider av i början. Nackdelen är att många är bortresta.Butiken har flera kockar och köttmästare anställda och när Fri Köpenskap tjuvlyssnar på ett samtal mellan en butiksanställd och en kund får vi höra precis allt man behöver veta för att laga till, servera och avnjuta en riktigt fin waguy-biff.Att butiken i Töcksfors säljer för omkring 60 miljoner kronor om året och främst stora mängder kött till norrmän, har tillsammans med Jim Celiks nära samarbete med köttproducenten Tranhems gård i Värmland gett ett brett och djupt utbud av kött.Hur skiljer sig sortimenten i Töckfors och Sundbyberg åt?–  Sortimentet i butiken i Töcksfors utgörs mest av norska specialiteter, som pinnekött och medisterfarse. Processen med pinnekött är väldigt speciell, köttet ska hängas, torkas, saltas, rökas, delas upp, förvällas och kokas. Men att tillmötesgå våra kunders krav är vår grej.Hur ser din framtidsdröm ut?–  Jag hoppas att Kötthallen ska finnas på tio platser i Sverige, alla med fullsortimentsutbud med Bergendahls som huvudleverantör, och med extra fokus på kött.Vad är viktigast för dig som handlare?–  Jag följer alla matlagningsprogram som finns på tv och jag vill hela tiden lära mig mera. Om jag kan få en kund att känna inspiration i köket och känna sig sedd och lyssnad på är jag nöjd. Service och kvalitet är det viktigaste av allt i en matbutik, säger Jim Celik.Kajsa SöderbergJIM CELIKAktuell: Driver Kötthallen i Töcksfors och Kötthallen i Sundbyberg med sin pappa Besim.Född: 1987.Bor: Töcksfors.Familj: Flickvän, pappa och syskon.Bakgrund: ”Född och uppvuxen i en Icabutik”.Intressen: Mat och idrott.Vill äta middag: med Gordon Ramsay, brittisk krögare och tv-personlighet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.048