23948sdkhjf

Budgetshoppare vill fynda och ha kul

Allt fler shoppar på semestern. Men det handlar inte bara om prisjakt, shopping ska också vara en upplevelse enligt en ny undersökning.

Nu har shoppingturister vid lågprisvaruhuset Gekås i Ullared studerats och två olika typer har identifierats: de som är ute efter låga priser och de som är ute efter lustfyllda shoppingupplevelser. Som aktör på marknaden kan det vara viktigt att tillfredsställa båda grupperna fastslår forskarna vid Turismforskningsinstitutet ETOUR vid Mittuniversitetet som gjort kartläggningen.Allt fler turister ägnar sig åt shopping under sin resa och shoppingturism har blivit en viktig inkomstkälla för många destinationer. I genomsnitt räknar man med att turister lägger cirka 30 procent av sin resekassa på shopping och drygt var tionde detaljhandelskrona kommer från turismen– En djupare förståelse till varför turister väljer att besöka shoppingdestinationer kan hjälpa aktörer att segmentera marknaden och positionera destinationen så att ”rätt” målgrupp attraheras, säger Christine Lundberg, forskare vid Turismforskningsinstitutet ETOUR vid Mittuniversitetet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062