23948sdkhjf

Jan Börjesson: Vinnarna på måltidsmarknaden

Två tredjedelar av livsmedelshandlarna tror på ökad försäljning 2012. Men mycket talar emot handlarnas optimism.

Halveringen av restaurangmomsen kan innebära att alltfler väljer enklare restauranger och kaféer. Dessutom är butikernas utbud av kyld färdigmat generellt sett ganska bedrövligt. Många trodde att ett starkt varumärke som Gooh skulle bli räddningen, men så har inte blivit fallet.Nej, vinnarna på dagens måltidsmarknad är snabbmatskedjor som McDonalds och Max, kaféer med lättare lunchrätter samt restaurangidéer mellan snabbmat och traditionell restaurangnäring. Det handlar således om koncept som är både prisvärda och håller en rimligt hög kvalitetsnivå. De bästa finkrogarna kommer säkert också att överleva även med minskad representation. De stora förlorarna är traditionella lunchkrogar, personalrestauranger och mindre tydliga aktörer i mellanskiktet. Just tydligheten är en viktig faktor, som ofta underskattas. Varför lyckas till exempel McDonalds och Max, trots att deras hamburgare inte håller högsta klass? Visst, deras koncept är tydliga, men också satsningen på premiumprodukter som komplement har bidragit till framgångarna.När det gäller kaféerna har de så kallade coffee shop-kedjornas starka utveckling dragit med sig även vanliga kaféer. Notabelt är att McDonalds kafékoncept McCafé, med närmare 1 500 kaféer, är större än Starbucks i Europa. I Sverige finns en enda McCafé, på Kungsgatan i Stockholm (om den nu finns kvar).Jan Börjesson,publicist, f d chefredaktör förFri Köpenskap och Fast Food.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064