23948sdkhjf

Mikael Robertsson: Förundrad av Matlandet Sverige

Har under mina år inom dagligvaruhandeln alltid förundrat mig över den tveeggade diskussion som alltid har förts om lägre priser och att samma mat samtidigt ska ha en hög kvalitet. En ekvation som inte går ihop.

Mikael Robertsson, konsult och f d miljöchef inom Coop. Självklart har de dominerade kedjorna en stor påverkan på utvecklingen av mat med hög kvalitet, och de behöver även ta ansvar för utvecklingen då stora volymer hanteras genom dagligvaruhandeln.Producenter som väljer att använda oförfalskade råvaror i sin korv måste få bra betalt utan prutmån. Det kanske inte finns volymer som täcker hela landet eller ens en region, men betalningen sänder en signal om viljan att kunna saluföra produkter i större omfattning än i dag.Å andra sidan så behöver produkterna få fäste lokalt och därmed skapa en image som det går att bygga vidare på.För egen del tror jag att vinnarna inom dagligvaruhandeln är de butiker som klarar att sälja både det ”småiga” och det stora. Den som kan skapa en kundkrets som attraheras av att butiken kan hålla detta sortiment blir stark.Landsbygdsministern Eskil Erlandssons goda initiativ att skapa Matlandet Sverige har med hjälp av god mat – gjord på bra råvaror och som är typiska för vårt klimat – och med vår tradition av oförfalskat och naturligt en stor möjlighet att lyckas.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062