23948sdkhjf

Ska få unga att gilla Ica

Det viktigaste för Ica är inte längre att synas och bli ännu mer känt. Nu riktas sponsringen in på breddidrott och på att få de unga att gilla Ica.

32-åriga Sofia Olsson har fått ansvaret för Icas sponsring som även innefattar hjälporganisationer som Cancerfonden och Röda korset.Hon hade jobbat i fem år på Ica, bland annat som varumärkeschef, när hon blev tillfrågad att ta över som chef för sponsringsverksamheten. Hennes stora idrottsintresse och tiden som aktiv inom fotboll och bandy gjorde att hon redan hunnit visa intresse att ta över. Hon började den 1 januari i år och trivs så bra som det bara går.Sofia Olsson växte upp i värmländska Forshaga och studerade till marknadsekonom vid Göteborgs Handelshögskola innan hon blev trainee inom Ica.Med henne har Icas sponsring till vissa delar ändrat inriktning. Det är något som vuxit fram i samarbete med Icas ledning och Icahandlare så det är inget hon vill ta åt sig äran av.–  Vi engagerar oss mer på bredden. Vi vill få unga att gilla Ica och få dem att tänka mer på hälsa och aktiviteter. Vi har ju mat och måltider som våra utgångspunkter.Som exempel nämner hon samarbetet med ishockeylaget Modo där Peter Forsberg och Marcus Näslund lyfts fram som förebilder. De båda hockeystjärnorna var också med på scenen under Icas årsstämma i veckan. Samarbete mellan Ica och Modo kan även överföras till andra föreningar och tas upp av Icahandlare i den lokala sponsringen.Till hennes område hör även humansponsringen, att driva kampanjer för Cancerfonden, Childhood och Röda korset bland andra. För Sofia Olsson och hennes fyra medarbetare på sponsringsavdelningen är båda delarna lika viktiga.Viktigt är också att delta aktivt i Vasaloppet. Ica är ansvarigt första helgen med Kortvasan, där kort uttalas som i bankkort, samt Tjej- och Ungvasan. Och där är det viktigt att synas på nummerlappar och på banderoller. Drygt 9 000 deltar i de olika loppen.–  Vi vill även få medarbetare inom Ica att ställa upp, säger Sofia Olsson, som i år åkte Kortvasans tre mil på exakt tre timmar.Hur vet man att sponsringen fungerar?–  Det här är associationsmarknadsföring och vi gör mätningar om det uppskattas hos kunderna varje kvartal, förklarar hon.Vad är det bästa med att jobba med sponsring?–  Att det är världens roligaste jobb, säger Sofia Olsson.Åke RosengrenMÖTETSofia OlssonAktuell: Chef för sponsringen inom Ica.Bakgrund: Marknadsekonom vid Göteborgs universitet, Icas traineeutbildning, varumärkeschef inom Ica.Ålder: 32, uppvuxen i Forshaga i Värmland.Bor: Norrmalm i Stockholm.Familj: Singel.Fritid: Umgås med vänner, idrott, åka skidor.Vill äta middag med: Hillary Clinton, USA:s utrikesminister.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062